چگونه یک استارتاپ را راه اندازی کنیم؟

پیش از شروع بحث، لازم است که در ابتدا توضیح دهیم که استارتاپ چیست:

استارتاپ چیست؟

استارتاپ کسب و کار نوپایی است که در مراحل اولیه فعالیت خود قرارداد. استارتاپ ها توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس می شود تا محصول یا خدماتی را که فکر می کنند برای آن تقاضا وجود دارد، توسعه دهند. در اصل این شرکت ها برای حل یک مشکل یا برطرف سازی بک نیاز بوجود می آیند و هدفشان راحت تر کردن کارهاست. بنابراین یکی از مهمترین سوالاتی که در ابتدای تاسیس هر استارتاپی باید خودتان بپرسید این است که ایده شما  قرار است چه مشکلی را از مردم حل کند.

استارتاپها معمولا در ابتدای کار پرهزینه و کم درآمد هستند، معمولا دارای ریسک بالا و همراه با ابهام زیادی هستند و امکان شکست در آن ها بسیار محتمل است، اما از طرفی می توانند محل بسیار منحصر به فردی برای کار کردن با مزایای عالی، با تمرکز بر نوآوری و فرصت بسیار خوبی برای یادگیری هستند. معمولا خود موسسان استارتاپ ها، سرمایه اولیه را برای شروع کارشان فراهم می کنند، اما گاه نیز از سرمایه گذارهایی همچون خانواده و دوستان، سرمایه گذاران خطر پذیر، تامین مالی جمعی و وام نیز کمک می گیرند.

استارتاپ ها معمولا روی یک محصول یا خدمات خاص، که هدف اولیه تاسیس شرکت هستند، تمرکز دارند. آن ها معمولا دارای مدل کسب و کار کاملا توسعه یافته نیستند و فاقد سرمایه کافی برای حرکت به مرحله تجاری سازی هستند. تحقیقات بازار برای تعیین میزان تقاضا برای محصولات یا خدمات کمک می کنند، در حالی که یک بیزنس پلن جامع، چشم انداز و اهداف شرکت و همچنین استراتژی های مدیریت و بازاریابی را مشخص می کنند.

ملاحظات ویژه در راه اندازی استارت

عوامل مختلفی وجود دارد که کارآفرینان باید پیش از راه اندازی استارتاپ و شروع فعالیت خود آن ها را در نظر بگیرند. در اینجا ما به چند مورد اشاره می کنیم:

محل استارتاپ

موقعیت مکانی می تواند باعث شکوفایی یا شکست هر کسب و کاری شود و یکی از مهمترین ملاحظاتی است که اغلب هر فردی در هنگام راه اندازی بیزنس به آن توجه می کند. استارتاپ ها باید تصمیم بگیرند که می خواهند کسب و کارشان آنلاین باشد، یا در یک آفیس یا هوم آفیس یا یک فروشگاه مستقر باشد. موقعیت مکانی استارتاپ بستگی مستقیم با محصول یا خدماتی دارد که قرار است، ارائه شود. به عنوان مثال، در استارتاپی که در حوزه سخت افزار واقعیت مجازی فعالیت می کند، ممکن است که نیاز به فروشگاهی فیزیکی داشته باشد تا مشتریان با نمایش مستقیم، ویژگی های پیچیده را بهتر ببینند و درک کنند.

ساختار قانونی استارتاپ

بسته به نوع فعالیت مدنظر هر استارتاپی باید ساختار قانونی مناسب را برای آن انتخاب کرد: سهامی خاص، مسئولیت محدود و …

منابع مالی استارتاپ

استارتاپ ها معمولا با مراجعه به خانواده و دوستان یا استفاده از سرمایه گذاران خطر پذیر، سرمایه مورد نظرشان را فراهم می کنند.

کارفاندینگ نیز از روش های بسیار مناسب برای دسترسی به پول نقد برای حرکت رو به جلو در فرآیند کسب و کارها است. کارآفرین می تواند یک صفحه کرادفاندینگ آنلاین راه اندازی کند و امکان اهدای پول را برای افرادی که به پیشرفت استارتاپ باور دارند، فراهم سازند.

استارتاپ ها می تواند از وام برای شروع فعالیت خود استفاده کنند. البته این گزینه ریسک زیادی دارد، خصوصا اگر استارتاپ شکست بخورد. برای قانع کردن بانک ها برای پرداخت وام، معمولا نیاز به بیزنس پلنی دقیق دارد.

تفاوت استارتاپ با کسب و کارهای دیگر

کسب و کارهای استارتاپی معمولا کمتر قابل کپی شدن هستند و در نتیجه اغلب کم رقیب و گاه بی قیب هستند. از آنجایی که قرار است هر استارتاپی، به کمک ایده شکل دهنده ش، نیاز طیف گسترده ای از افراد را حل کند، تمرکز اصلیش معمولا روی درست و بیشتر دیده شدن است.

به خاطر داشته باشید که قبل از راه اندازی هر استارتاپی، با دقت به محیط پیرامونتان توجه کنید و از مشکلاتی که خودتان یا افراد جامعه با آن ها روبرو هستند ساده نگذرید. چرا که هر مشکلی راه حلی دارد و شما با یافتن راه حل مناسب، می تونید استارتاپی موفق راه اندازی کنید.