راهنمای نهایی ASO در سال 2022 (استور ها)

مطلب قبل

بهینه سازی اپ استور چگونه انجام می شود؟

  • یک استراتژی شفاف بهینه‌سازی فروشگاه App ایجاد کنید

تحقیقات خود را انجام دهید و بازار خود را بشناسید. بسیار مهم است که کاربران خود را درک کنید تا بتوانید از این اطلاعات برای بهینه سازی استورها استفاده کنید. کاربران هنگام جستجوی برنامه‌هایی که شبیه برنامه شما هستند از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند؟ به کدام زبان صحبت می کنند؟ پس از به دست آوردن این اطلاعات می توانید به مرحله بعدی بروید.

  • نام مناسب برنامه خود را انتخاب کنید

نام برنامه شما همان چیزی است که هر کاربر در ابتدا می بیند. به همین دلیل مهم است که نام برنامه خود را هوشمندانه انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که عنوان برنامه شما با برنامه شما مرتبط است، خواندن آن آسان و منحصر به فرد است. اگر عنوان جذاب باشد، مردم آن را به خاطر خواهند آورد، که به نوبه خود به برنامه شما ارزش تشخیص بالاتری می دهد. هنگام انتخاب نام مناسب، فراموش نکنید که تعداد کاراکترها را در نظر بگیرید.

در حال حاضر شما 30 کاراکتر در فروشگاه گوگل پلی و 30 کاراکتر در اپ استور اپل دارید.

علاوه بر این، کلمات کلیدی در نام برنامه دارای قوی ترین وزن رتبه بندی هستند. شما می توانید کلیدواژه های اصلی خود را به دنبال نام برند قرار دهید.

Placing keywords in your App Name is a good App Store Optimization strategy. Your app will be more likely to rank for keywords in the App Name.
  • نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی را برای برنامه موبایل خود بدانید

هدف در اینجا ایجاد مجموعه کلمات کلیدی است که می خواهید برنامه شما با آن پیدا شود. به یاد داشته باشید، کلمه کلیدی کلمه یا عبارتی است که افراد برای جستجوی اپلیکیشن‌ها در اپ استور و گوگل پلی استفاده می کنند. هنگام انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی، سؤالات زیر را در نظر بگیرید:

  1. ویژگی‌های اصلی برنامه یا بازی شما چیست؟
  2. مترادف‌هایی که ویژگی ها را توصیف می‌کنند چیست؟
  3. برنامه‌های مشابه چه نام دارند؟
  4. دسته برنامه شما چیست؟
  5. معمولاً افراد در این دسته از چه اصطلاحاتی استفاده می‌کنند؟

جستجوی کلمات کلیدی مناسب یک فرآیند مداوم است، بنابراین در ابتدا به مجموعه کلمات کلیدی خود فکر نکنید. ابزارهای بهینه سازی فروشگاه App بسیاری وجود دارد که می تواند به شما کمک کند اولین گروه از کلمات کلیدی خود را پیدا کنید. App Radar یکی از جامع ترین برنامه های موجود در بازار است. این یک رابط کاربری آسان را ارائه می دهد که در آن می توانید کلمات کلیدی خود را ردیابی کنید، آنها را تجزیه و تحلیل کنید و توصیه های هوش مصنوعی در مورد چگونگی بهبود رتبه فروشگاه برنامه خود دریافت کنید.

  • توضیحات برنامه خود را بنویسید

توضیحات برنامه یکی دیگر از بخش‌های ضروری فراداده برنامه شما است. این برنامه اطلاعاتی در مورد آنچه برنامه شما در مورد آن است را در اختیار کاربران قرار می دهد و نمای کلی از ویژگی های اصلی آن را ارائه می دهد.

توضیحات برنامه نه تنها برای کاربران، بلکه برای الگوریتم رتبه‌بندی فروشگاه‌های برنامه نیز مرتبط است. به ویژه برای Google Play مهم است. توضیحات یکی از حوزه‌های اصلی است که گوگل کلمات کلیدی را برای رتبه‌بندی اپلیکیشن شما پیدا می‌کند. این بدان معنا نیست که شما فقط می توانید تمام کلمات کلیدی خود را در توضیحات قرار دهید و منتظر بمانید تا جادو اتفاق بیفتد. سعی کنید کلمات کلیدی خود را به طور طبیعی در جملات بگنجانید. به این ترتیب توضیحات شما هم برای خوانندگان جذاب است و هم برای الگوریتم مرتبط است.

اپل کلمات کلیدی را از توضیحات برنامه iOS شما فهرست نمی کند. این بدان معنا نیست که شما باید این زمینه ابرداده را نادیده بگیرید. همچنان می توانید از آن به عنوان فرصتی برای نشان دادن بیشتر مزایا و ارزش برنامه خود به کاربران استفاده کنید.

در حالت ایده آل، توضیحات شما باید آموزنده، آسان برای درک و دارای ساختار واضح باشد. شما می توانید خلاق باشید و از فهرست‌ها و همچنین ایموجی‌ها استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که توضیحات در هر دو فروشگاه محدود به 4000 کاراکتر است.

  •  با تست A/B، نماد برنامه مناسب را دریافت کنید

اکنون که اصول اولیه را در مورد اینکه کدام عناصر متنی باعث دیده شدن اپلیکیشن میشوند را می‌دانید، وقت آن است که به عوامل دیگر نگاه کنید: بصری یا دارایی‌های خلاق.

نماد برنامه شما چیزی است که توجه زیادی را به خود جلب می کند و می تواند یکی از دلایل اصلی کلیک افراد بر روی یک نتیجه جستجو باشد. بنابراین، به عنوان یکی دیگر از عناصر حیاتی بهینه سازی فروشگاه App در نظر گرفته می شود. هنگام طراحی نماد برنامه خود، به این فکر کنید که برنامه شما در مورد چیست و چگونه می توانید آن را به صورت بصری منتقل کنید. اگر برنامه یا بازی شما سرگرمی است، نماد شما باید آن را منعکس کند.

به یاد داشته باشید که کمتر، بیشتر است، بنابراین از تعداد زیاد عناصر یا متن در نماد خودداری کنید.

خلاقیت های رقیب خود را در هر محلی سازی تجزیه و تحلیل کنید. نگاهی دقیق تر به نحوه استفاده از عناصر بصری، رنگ ها و اسکرین شات های مختلف در زیبایی شناسی فروشگاه اپلیکیشن خود بیندازید. می‌توانید به راحتی خلاقیت‌های خود را با نماد برنامه، اسکرین شات برنامه، پیش‌نمایش برنامه یا ویدیوی تبلیغاتی رقیب خود با App Radar مقایسه کنید.

یک راه عالی برای آزمایش آنچه واقعا برای مخاطب هدف شما کار می کند، تست A/B است. ایده پشت آن این است که تغییرات آیکون های بیشتری ایجاد کنید و بفهمید کدام یک بیشترین کلیک را داشته است. به عنوان مثال، ممکن است جالب باشد که کاربران شما کدام رنگ ها یا شخصیت ها را ترجیح می دهند. هنگامی که این اطلاعات را به دست آوردید، می توانید نماد خود را مطابق با آن تطبیق دهید.

Places in the App Store where your app icon will be displayed
  • تصاویر و ویدیوهای برنامه را آماده کنید

هنگامی که کاربران را به صفحه برنامه خود رساندید، باید آنها را متقاعد کنید که آن را دانلود کنند. اگرچه اسکرین شات ها و ویدیوها ممکن است مستقیماً بر رتبه برنامه شما تأثیر نگذارند، اما نقش مهمی در بهینه سازی نرخ تبدیل دارند – که عاملی برای بهینه سازی فروشگاه App است.

اسکرین شات ها و ویدیوهای برنامه به شما فرصتی می دهد تا عملکرد برنامه یا بازی موبایل خود را نشان دهید. از آنها برای نشان دادن بهترین بخش های برنامه خود استفاده کنید. در واقع، حدود 50 درصد از مردم تصمیم خود را برای دانلود بر اساس برداشت اولیه قرار می دهند. در نتیجه، باید به نحوه طراحی تصاویر بصری توجه زیادی داشته باشید.

وقتی صحبت از اسکرین شات به میان می آید، ابتدا می توانید بین طرح بندی عمودی و افقی یکی را انتخاب کنید. این بدان معناست که شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید یک اسکرین شات عمودی یا افقی داشته باشید. جهت اسکرین شات های شما باید همیشه از نحوه استفاده کاربران از برنامه شما پیروی کند. به عنوان مثال، بسیاری از بازی ها به صورت افقی بازی می شوند، بنابراین اسکرین شات های آنها نیز افقی هستند. اسکرین شات های خوب طراحی شده پیش نمایشی از برنامه شما را به کاربران ارائه می دهند و همچنین یک داستان بصری جذاب را بیان می کنند.

داستان سرایی بصری در ویدیوهای برنامه شما نیز استفاده می شود. اینها پیش‌نمایش‌های برنامه در اپ استور و ویدیوهای تبلیغاتی در فروشگاه Play نامیده می‌شوند.

Examples of appealing app screenshots designed to drive up conversion
  • فهرست برنامه و محلی سازی

اکنون که فهرست برنامه و تصاویر بصری خود را آماده کرده اید، وقت آن است که قدم بعدی را بردارید. احتمالاً همه این کارها را برای انگلیسی انجام داده اید، فکر می کنید که همه به دنبال برنامه ها به زبان انگلیسی هستند، درست است؟

خب این کاملا درست نیست.

اگر می‌خواهید برنامه یا بازی خود را جهانی کنید، باید آن را طوری تنظیم کنید که برای بازار جغرافیایی هدف جذاب باشد. این عمل خاص محلی سازی نامیده می شود. این بدان معنا نیست که باید از صفر شروع کنید. می توانید از ابرداده‌ها، کلمات کلیدی یا اسکرین شات های موجود خود استفاده کنید و آنها را به زبان های دیگر ترجمه کنید.

چرا بومی سازی اپلیکیشن مهم است؟

با بومی سازی، می توانید نمایان بودن جستجوی فروشگاه برنامه خود را بهبود بخشید و دسترسی برنامه های خود را افزایش دهید. اساساً، شما برنامه خود را برای کاربرانی که به زبان مادری خود جستجو می کنند در دسترس قرار می دهید. ارائه برنامه خود به مخاطبان گسترده تر می تواند منجر به دانلود و درآمد بیشتر شود.

کاربران یک اپلیکیشن را به زبان مادری خود قابل اعتمادتر می دانند و بنابراین احتمال دانلود آن بیشتر است.

  • رتبه بندی برنامه ها و نظرات

بازخورد کاربران شما بخشی جدایی ناپذیر از App Store Optimization است. هر دو فروشگاه نظرات و نظراتی که کاربر در مورد برنامه شما می گذارد را در نظر می گیرند. هرچه رتبه شما بهتر باشد، برنامه شما توسط فروشگاه‌ها مرتبط تر است و رتبه آن بالاتر می رود.

علاوه بر این، 80٪ از کاربران تلفن همراه حداقل یک بررسی را قبل از دانلود یک برنامه مطالعه می کنند. در نتیجه، پاسخ به نظرات نیز ضروری است. کاربران بالقوه دوست دارند توسعه دهندگانی را ببینند که به بازخورد کاربر اهمیت می دهند و درخواست های ویژگی‌های کاربر را در نظر می گیرند. با App Radar می‌توانید به راحتی به نظرات Google Play و App Store پاسخ دهید، آن‌ها را تحلیل و مدیریت کنید.

Create reply templates that match your app brand’s tone of voice and overall branding. Reply promptly to keep users happy.

تمام!

ادامه مطلب

راهنمای نهایی ASO در سال 2022 (استور ها)

مطلب قبل

مزایای بهینه‌سازی اپ استور چیست؟

اکنون می‌دانید که اکثر کاربران با جستجو در استورهای اپلیکیشن، اپلیکیشن‌ها را پیدا می‌کنند. به همین دلیل اگر می‌خواهید برنامه خود را در معرض دید کاربران مناسب قرار دهید، بهینه سازی استور App ضروری است. در واقع، بهینه سازی برنامه شما در اپ استورها موثرترین استراتژی بازاریابی برای برنامه ها و بازی های موبایل است.

بهینه سازی اپ استور برای گوگل پلی در مقابل اپ استور

هر دو فروشگاه هدف یکسانی دارند: آنها بستری را برای کاربران فراهم می کنند تا به دنبال برنامه ها یا بازی ها بگردند و آنها را دانلود کنند. اما این بدان معنا نیست که آنها یکسان کار می کنند. در این قسمت از راهنمای بهینه سازی اپ استور، به بررسی تاریخچه، تفاوت های کلیدی و الگوریتم های هر دو فروشگاه می‌پردازیم.

تاریخچه اپلیکیشن های موبایل

با استفاده مکرر از تلفن های همراه، صنعت اپلیکیشن شروع به رونق کرد. به این ترتیب، اپ استور اپل شاهد افزایش تعداد اپلیکیشن ها از 800 برنامه در زمان راه اندازی آن در سال 2008 به 4.5 میلیون در سال 2021 بود (منبع کسب و کار اپلیکیشن ها). به همین ترتیب، تعداد اپلیکیشن های موجود در گوگل پلی در سال 2021 به 2.8 میلیون رسیده است. واضح است که رقابت در بازار قوی است. این به نکته بعدی منتهی می شود:

اگر می‌خواهید تجارت تلفن همراه خود را توسعه دهید، باید در مورد بهینه‌سازی فروشگاه App سریع و چابک باشید.

ترندهای اپلیکیشن موبایل در سال 2022

برنامه‌هایی با نرخ خرابی بالا و به‌روزرسانی‌های کم، کیفیت پایینی دارند و بنابراین رتبه‌بندی پایین‌تری هم دارند. برنامه‌های دارای باگ، دارای کیفیت پایین‌تر یا کلاهبردار نیز از فروشگاه‌های برنامه حذف می‌شوند. علاوه بر این، روندهای بازاریابی اپلیکیشن در سال 2022 در جهت ارائه یک سیاست حفظ حریم خصوصی روشن به کاربران است. هرچه تعداد برنامه‌ها و توسعه دهندگان بیشتر میشود، گوگل و اپل در مورد آنهایی که اجازه انتشار در فروشگاه‌های برنامه‌هایشان را میگیرند، گزینشی تر عمل میکنند.

برنامه‌هایی که اغلب به‌روزرسانی می‌شوند و مردم بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند پاداش دریافت می‌کنند و در نتایج جستجوی فروشگاه برنامه، بالاتر ظاهر می‌شوند.

تفاوت های کلیدی بین App Store و Google Play

یکی از تفاوت های اصلی بین اپ استور و گوگل پلی مربوط به جنبه انتشار است.

هم اپل و هم گوگل فرآیند بررسی اپلیکیشن را اجرا می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که اپلیکیشن‌های باکیفیت در فروشگاه‌های خود دارند. با این حال، روند بررسی اپل بیشتر از گوگل طول می کشد. هنگام انتشار یک برنامه یا به‌روزرسانی جدید، همیشه باید یک بافر 3 روزه را در نظر بگیرید. پس از تأیید برنامه شما، ظرف 24 ساعت در اپ استور و Google Play فعال می شود.

اگرچه کلمات کلیدی برای ASO در هر دو فروشگاه ضروری هستند، اما به طور متفاوتی ارزیابی می شوند. فرآیند نمایه سازی برای Google Play مشابه فرآیند جستجوی Google عمل می کند. این بدان معناست که Google هنگام فهرست کردن کلمات کلیدی برای برنامه شما، همه عناصر متنی را در نظر می گیرد. کلمات کلیدی را 3 تا 5 بار در همه زمینه ها تکرار کنید تا برای آنها رتبه بندی کند.

از طرف دیگر اپ استور اپل زمینه خاصی را برای کلمات کلیدی شما فراهم می کند. در برخی موارد، حتی آنها را از نام رقبا و دسته شما می گیرد. برخلاف Google Play، برای برنامه‌های iOS نباید کلمات کلیدی را در هیچ زمینه‌ای تکرار کنید.

در زیر فاکتورهای رتبه بندی شناخته شده برای هر دو فروشگاه آورده شده است.

عوامل رتبه بندی فروشگاه اپل و فروشگاه گوگل پلی

گوگل پلی و اپ استور اپل از الگوریتم های پیچیده ای برای مرتب‌سازی نتایج جستجو استفاده می کنند. حتی با وجود اینکه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، می توان عوامل موثر بر رتبه بندی اپ استور را استنباط کرد.

Apple App Store Ranking Factors:

  1. App Name
  2. App URL
  3. App Subtitle
  4. Keyword field
  5. In-App Purchase
  6. Rating and Reviews
  7. Updates
  8. Downloads and Engagement
  9. Some Hidden factors

Google Play Store Ranking Factors:

  1. App Title
  2. Short Description
  3. Long Description
  4. In-App Purchase
  5. Rating and Reviews
  6. Updates
  7. Downloads and Engagement
  8. Some Hidden factors
App Store Ranking Factors for Apple App Store and Google Play Store
ادامه مطلب

راهنمای نهایی ASO در سال 2022

بهینه سازی اپ استور (ASO) فرآیندی برای بهبود دیده شدن اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپلیکیشن و افزایش نرخ تبدیل اپلیکیشن است.  استورهای اصلی اپ استور برای iOS و گوگل پلی برای اندروید هستند. ASO علاوه بر رتبه بندی بالا در نتایج جستجوی اپ استور، بر نرخ کلیک (CTR) نیز تمرکز دارد. این بدان معنی است که شما باید افراد را متقاعد کنید که پس از یافتن برنامه شما، روی آن کلیک کنند. می توانید این کار را با بهینه سازی نام برنامه، عنوان برنامه، نماد برنامه، تصاویر صفحه برنامه و رتبه بندی برنامه انجام دهید.

هنگامی که افراد وارد صفحه اپلیکیشن شما در فروشگاه شدند، باید مطمئن شوید که آن را دانلود کرده و یا خریدی انجام می دهند. این بخش از ASO با نام بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) نیز شناخته می شود.

تفاوت بین ASO و SEO چیست؟

ASO اغلب به عنوان سئو فروشگاه اپلیکیشن (بهینه سازی موتور جستجو) شناخته می شود. هر دو فرآیند شباهت هایی مانند بهینه سازی کلمات کلیدی، بک لینک و بهینه سازی تبدیل دارند. تفاوت اصلی بین App Store Optimization و Search Engine Optimization فاکتورهای رتبه بندی هستند. همچنین، ASO برای برنامه های تلفن همراه استفاده می شود در حالی که SEO برای وب سایت ها استفاده می شود.

فاکتورهای سئو برای یک مرورگر وب، مانند جستجوی گوگل، بیش از 200 جنبه را شامل می شود و لیست همچنان در حال گسترش است. لیست فاکتورهای رتبه بندی برای ASO بسیار کوتاهتر است، با این حال بسیاری هنوز مطمئن نیستند که کدام فاکتور در رتبه بندی اپلیکیشن نقش دارد. وقت آن است که به آن پایان دهیم!

چک لیست زیر تفاوت ها و شباهت های اصلی بین ASO و SEO را نشان می دهد.

چرا بهینه سازی فروشگاه App برای رشد برنامه مهم است؟

بیش از 5 میلیون برنامه برای دانلود از اپ استور اپل و فروشگاه گوگل پلی در دسترس است. این احتمال وجود دارد که برنامه شما با رقابت سخت زیادی روبرو باشد.

هدف اصلی App Store Optimization افزایش دانلودها و تعداد کاربران وفادار است. اولین گام برای به حداکثر رساندن دانلودهای خود این است که برنامه خود را به راحتی توسط کاربران مناسب قابل شناسایی کنید. اما چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟

برای درک اینکه چگونه رشد ارگانیک خود را تقویت کنید، ابتدا باید بدانید که مردم چگونه برنامه‌ها را جستجو و پیدا می‌کنند.

کاربران چگونه اپلیکیشن های موبایل را پیدا و دانلود می کنند؟

مردم بیشتر به دنبال اپلیکیشن های خاص در فروشگاه های اپلیکیشن مانند گوگل پلی استور و اپل اپ استور هستند. 70٪ از کاربران تلفن همراه از جستجو برای یافتن برنامه های جدید استفاده می کنند. علاوه بر این، 65٪ از تمام دانلودها مستقیماً پس از جستجو انجام می شود. واضح است که جستجوی فروشگاه اپلیکیشن رایج ترین روش برای کشف اپلیکیشن های جدید است.

علاوه بر این، موقعیت برنامه در جستجو(اپلیکیشن چندم در لیست جستجو بودن)  به طور مستقیم با تعداد دانلودها مرتبط است. هرچه برنامه شما در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشد، برای کاربران مرتبط تر به نظر می رسد. همچنین برنامه های با رتبه بالاتر دانلودهای بیشتری دریافت می کنند زیرا کاربران معمولاً نتایج جستجو را پیمایش نمی کنند. آنها معمولاً به 5 مورد اول نگاه می کنند. به همین دلیل است که دستیابی به رتبه برتر برای موفقیت برنامه بسیار مهم است. بدون App Store Optimization، بزرگترین کانال بازاریابی برنامه ها و بازی های موبایل را از دست خواهید داد.

یادگیری در مورد ASO و صرف زمان برای آن، سلاح مخفی شما برای رشد اپلیکیشن خواهد بود و نتایج بلندمدت را به شیوه‌ای پایدار به ارمغان می آورد.

میخواهید در مورد مزایای دیگر ASO بدانید؟ در مقالات بعدی حتما به آن میپردازیم!

ادامه مطلب

اپلیکیشن موبایل

 

اپلیکیشن‌های موبایل چیست؟

” اپلیکیشن‌های موبایل ” که بیشتر به عنوان ” اپلیکیشن ” شناخته می‌شوند، نوعی نرم‌افزار کاربردی هستند که برای اجرا بر روی تلفن همراه، به عنوان مثال، یک گوشی هوشمند یا تبلت طراحی شدهاند. اپلیکیشن‌ها یا نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه اغلب برای ارائه خدمات با کارآیی‌های مشابه برنامه‌ها‌ی کامپیوتری به مشتریان  تولید می‌شوند. اپلیکیشن‌ها به طور کلی واحدهای نرم‌افزاری کوچک و مجزا با ظرفیت محدود هستند. برای اولین بار، این شرکت اپل بود که به نوشتن اپلیکیشن‌های موبایل بها داد و در فروشگاه اپلیکیشن خود، تعداد زیادی اپلیکیشن کاربردی برای استفاده در محصولاتش همچون   iPhone ، iPad و iPod Touch  ارائه کرد.

بازی جای شعر خالی - دانلود | کافه بازار

اپلیکیشن‌های تلفن همراه اولیه، اطلاعات و خدمات اطلاعاتی همه منظوره‌ای از جمله ایمیل، تقویم، بازار سهام، فهرست‌ها و اطلاعات آب و هوا را در بستر اینترنت ارائه می‌کردند، با این حال، تقاضای کاربران تلفن همراه با توانایی توسعه اپلیکیشن‌های موبایل به دسته‌های دیگری مانند بازی‌های موبایل، اتوماسیون کارخانه، جی پی اس و… گسترش یافته است و تعداد و تنوع اپلیکیشن ها در حوزه های وسیع و متنوعی صورت گرفته است . امروزه بسیاری از خدمات به کمک فناوری اپلیکیشن‌های موبایل مانند شناسایی مکان و بانکداری اینترنتی، ردیابی، خرید بلیط و حتی خدمات پزشکی سیار امکان پذیر هستند.

اپلیکیشن‌های موبایل به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: اپلیکیشن‌های کاربردی نیتیو، اپلیکیشن‌های کاربردی وب و اپلیکیشن‌های کاربردی ترکیبی.

اپلیکیشن‌های نیتیو

اپلیکیشن‌های موبایل نیتیو برنامه‌ای است که در آن برای نوع خاصی از پلتفرم‌های دستگاه مانند Android یا IOS با استفاده از یک زبان برنامه نویسی تخصصی، ایجاد و توسعه می‌یابد. برای ساختن یک اپلیکیشن نیتیو، زبان برنامه نویسی‌ای که توسط توسعه‌دهندگان انتخاب می‌شود باید توسط پلتفرم دستگاه شناخته شده باشد. اپلیکیشن‌های معمول برای این دسته می‌تواند بازی‌های موبایل آفلاین، اپلیکیشن‌های فرهنگ لغت و غیره باشد.

مزیت اصلی اپلیکیشن‌های نیتیو تجربه کاربری بهتر و باشکوه آنهاست. طراحانی که اپلیکیشن‌های نیتو را می‌سازند از دستگاه‌های نیتیو UI استفاده می‌کنند. دسترسی به طیف گسترده‌ای از API ها نیز به تسریع کار توسعه کمک می‌کند و محدودیت‌های استفاده از اپلیکیشن‌ها را کاهش می‌دهد. اپلیکیشن‌های نیتیو باید از فروشگاه‌های برنامه دانلود شوند و به سادگی در دستگاه‌ها نصب می‌شوند.

به طور معمول، در بازی تمام تصاویر، صداها و سطوح دانلود می‌شوند تا کاربر بتواند بدون اتصال به اینترنت بازی را انجام دهد (بعضی از بازی‌ها نیاز به اتصال به اینترنت دارند چون برای ورود به سیستم، خرید یا فروش اقلام داخل آن اینترنت لازم است و یا خودشان بازی آنلاین هستند). یکی دیگر از نمونه‌های رایج اپلیکیشن‌های موبایل نیتیو که همه می‌شناسند فیس‌بوک است.

اپلیکیشن‌های کاربردی وب

اپلیکیشن‌های کاربردی وب، اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری هستند که مطابق با اپلیکشن‌های موبایل نیتیو و روی دستگاه‌های تلفن همراه کار می‌کنند. با این حال، تفاوت‌های اساسی بین اپلیکیشن‌های کاربردی نیتیو و اپلیکیشن‌های کاربردی وب وجود دارد. اپلیکیشن‌های کاربردی وب از مرورگرها برای اجرا استفاده می‌کنند و عموماً با CSS، HTML5 و یا جاوا اسکریپت نوشته می‌شوند. چنین اپلیکیشن‌هایی مشتری را به URL هدایت می‌کنند. در نتیجه، اپلیکیشن‌های کاربردی وب، مشتریان را مجبور می‌کنند تا در چنین صفحه‌ای یک نشانک برای مشاهده در آینده ایجاد کنند. به همین دلیل است اپلیکیشن‌های وب به حافظه‌ی کمی احتیاج دارند.

معرفی و دانلود برنامه بازار (Bazaar): مرجع دانلود اپلیکیشن - موبایل کمک

اپلیکیشن‌های کاربردی وب با استفاده از مرورگر در دستگاه تلفن همراه شما قابل دسترس هستند. آنها از نظر دانلود و نصب کد، اپلیکیشن‌های مستقلی نیستند. درواقع زمانی که گزینه «نصب» یک اپلیکیشن وب را انتخاب می‌کنید، معمولاً URL سایت را در دستگاه شما نشانک می کند.

اپلیکیشن‌های کاربردی ترکیبی

اپلیکیشن ترکیبی مزایای وب موبایل و اپلیکیشن نیتیو را ترکیب می‌کند. اپلیکیشن ترکیبی با استفاده از HTML، CSS و جاوا اسکریپت، در حال اجرا بر روی WebView تلفن همراه ساخته می‌شود. با این حال، اپلیکیشن‌های ترکیبی همچنان می تواند از ویژگی های دستگاه مانند ضبط، GPS، لرزش و غیره استفاده کنند. این‌ها اپلیکیشن‌های کاربردی وب هستند که شباهت زیادی به اپلیکیشن‌های نیتیو دارند.

اپلیکیشن‌های ترکیبی بر اساس یک چارچوب چند پلتفرمی نوشته می‌شوند: Cordova، Phonegap، Ionic… .ما عملکردهای تلفن همراه را از طریق API که این چارچوب ارائه می‌کند، به شکل جاوا اسکریپت فراخوانی می‌کنیم. شما فقط باید یک بار بنویسید، این فریمورک‌ها به طور خودکار این اپلیکیشن را به فایل های نصب برای اندروید و iOS تبدیل می‌کنند. برخی از اپلیکیشن‌ها که پردازش آن‌ها خیلی سنگین نیست و نیاز به استفاده از عملکرد دستگاه دارند، این روش توسعه را انتخاب می‌کنند.

پینترست چیست ؛ شبکه اجتماعی افراد خوش‌سلیقه و خلاق - زومیت

ساخت یک اپلیکیشن‌ ترکیبی بسیار سریعتر و کاربردی تر از یک برنامه نیتیو است. بر این اساس، عملکرد این نوع از اپلیکیشن‌های موبایل با اپلیکیشن‌های نیتیو تفاوت چندانی ندارد. آنها به سرعت بارگیری می‌شوند. برای استفاده در کشورهایی با سرعت وب پایین ایده آل هستند و به مشتریان یک تجربه کاربری ثابت می دهند.

اپلیکیشن‌های کاربردی چند پلتفرمی

هدف از این اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی حل مشکل عملکرد ترکیبی و مشکل هزینه هنگام نوشتن انواع زبان‌ها برای هر پلتفرم تلفن همراه است. اگرچه ما اغلب اپلیکیشن‌های ترکیبی و اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم را با هم اشتباه می‌گیریم ولی آنها کاملاً متفاوت هستند. شاید تنها ویژگی مشترک بین آنها، امکان اشتراک گذاری کد منبع باشد. برنامه نویسان فقط باید یک بار برنامه نویسی کنند و بسیاری از نسخه‌های اپلیکیشن نیتیو مربوط به هر پلتفرم مختلف را کامپایل یا ترجمه کنند.

مهمترین ابزار برای اجرای پروژه های کاربردی Cross-platform فریمورک های Cross-platform است. فریمورک‌های بین پلتفرمی زیادی وجود دارد. هر نوع دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی خواهد بود. بسته به هدف ساخت اپلیکیشن، برنامه نویس چارچوب مناسب را انتخاب می‌کند.

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

امروزه، دستگاه‌های تلفن همراه و اپلیکیشن‌های کاربردی تلفن همراه که جایگاه خود را پیدا کرده‌اند، اصلی‌ترین مسیر برای افراد و سازمان‌ها برای ارتباط با اینترنت هستند. انجمن‌ها برای اینکه مرتبط، پاسخگو و موفق باقی بمانند، باید اپلیکیشن‌های موبایلی را که مشتریان، شرکا و کارمندانشان به آن نیاز دارند، بسازند.

ادامه مطلب

جامعه بدون پول نقد

حرکت به سوی جامعه­ ای بدون پول نقد: انواع . مزایای اصلی

پول نقد پادشاه است! این نقل قول با تهدیدی جدی روبرو است، چرا که دنیا در حال حرکت به سمت جامعه­ ای بدون پول نقد است. گرایشات مالی اخیر نشان از جایگزینی پول نقد فیزیکی با پول دیجیتال دارند. بسیاری از کشورها به صورت فعالانه، در حال تلاش برای حذف پول نقد در گردش مالی خود هستند و سوئد در این زمینه پیشتاز است.

پول نقد در سوئ دیگر پادشاه نیست! به همین دلیل است که سوئد به عنوان پیشگام جامعه بدون پول نقد شناخته شده است. سالهاست که اتوبوس ­ها پول نقد دریافت نمی کنند. 900 شعبه از 1600 شعبه بانک­ های سوئدی سپرده نقدی نمی­ پذیرند.

اما تاثیر پرداخت­های بدون پول نقد فقط شامل سوئد نیست. نمودار زیر نشان­ دهنده افزایش تراکنش­های بدون پول نقد طی سال­ها در مناطق مختلف است.

روند صعودی این نمودار به وضوح نشان از این است که به زودی دنیا به جامعه­ ای بدون پول نقد تبدیل خواهد شد. با وجود این، مردم سوالات زیادی در ذهن خود دارند؛ از جمله:

جامعه بدون پول نقد، دقیقا چیست؟

انوع مختلف پرداخت­های غیر نقدی که جامعه را به سمت بدون پول نقد رهسپار خواهند ساخت، چیست؟

مزایای اصلی جامعه­ ای بدون پول نقد، چیست؟

در این مقاله، ما به تمام این سوالات با جزئیات کامل پاسخ خواهیم داد. بنابراین اجازه دهید بدون هیچ مقدمه­ای شروع کنیم.

جامعه بدون پول نقد چیست؟

جامعه بدون پول نقد را می ­توان به سادگی به عنوان مفهومی اقتصادی یا حالتی توصیف کرد که در آن تمام تراکنش ­های مالی از طریق انتقال اطلاعات دیجیتال به جای اسکناس یا سکه فیزیکی انجام می ­شود.

اگر به تاریخ نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که جوامع بدون پول نقد از زمانی که جوامع بشری در مراحل اولیه شکل گیری خود بود، وجود داشته ­اند. بسیاری از روش ­های مبادله که فراگیر هم بودند، از این روش تبعیت می­ کردند، مثل معامله پایای پای معروف.

امروزه پرداخت ­های غیر نقدی به لطف کارت های نقدی، اعتباری، اپلیکشن­ های کیف پول همراه و دستگاه­ های کارتخوان، اپلیکشن­ های موبایل بانک ­ها، بانکداری اینترنتی و… به راحتی ممکن شده ­اند.

انواع پرداخت­ های غیر نقدی

روش­ های مختلفی برای پرداخت بدون پول نقد وجود دارد. در اینجا یک به یک آن­ها را بررسی خواهیم کرد:

کارت ­های بانکی

کارت­ های بانکی مانند کارت های اعتباری یا نقدی، از پر استفاده ­ترین روش ­های پرداخت غیر نقدی در سرتاسر دنیا هستند. آن­ها مزایای مختلفی از جمله پرداخت امن، ساده و بسیاری از موارد دیگر را دارند.

یکی از بزرگترین مزایای کارت ­های بانکی این است که می ­توان از آن ­ها برای انجام دادن روش ­های پرداخت دیجیتالی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال کاربر می­ تواند اطلاعات کارت بانکی خود را در کیف پول دیجیتالی تلفن همراه یا دیگر ایپلیکشن ­های پرداخت دیجیتال ذخیره کند و به کمک آن پرداخت­ های غیر نقدی خود را انجام دهد. همچنین می ­توان از کارت­ های بانکی در خریدهای آنلاین، در دستگاه ­های کارتخوان، تراکنش ­های آنلاین و … نیز استفاده کرد.

USSD

USSD مخفف Unstructured Supplementary Service Data ( به معنای داده خدمات تکمیلی بدون ساختار ) است که گزینه ­ای برای پرداخت غیر نقدی برای اشخاصی است که گوشی هوشمند ندارند و آن­ ها می ­توانند بدون تلفن هوشمند یا دسترسی به اینترنت نیز پرداخت ­های خود را انجام دهند.

به منظور استفاده از این سرویس، کاربر باید مطمئن باشد که شماره موبایلی که با آن کد USSD را شماره­ گیری می ­کند با شماره تلفنی باشد که برای حساب بانکی خود به بانک داده است، یکسان باشد.

اپلیکشن­ های کیف پول موبایل

اپلیکشن­ های کیف پول موبایل به دلیل سرعت، امنیت و راحتی استفاده به سرعت در سرتاسر دنیا مورد توجه قرار گرفتند. این اپلیکشن­ ها به کاربر امکان واریز، دریافت و ذخیره پول را می­ دهند. کاربر به راحتی می­ تواند با اتصال حساب بانکی خود به این اپلیکشن­ ها به راحتی به کیف پول خود پول اضافه کرده یا پول را در کیف پول خود ذخیره کند. همچنین او می­ تواند با وارد کردن شماره موبایل، آیدی ایمیل یا اسکن QR کد، برای دوستان، اقوام خود یا هر کسی که می­ خواهد پول بفرستد. علاوه بر این کاربر می­ تواند قبض ­های موبایل، برق و آب و … خود را با کیف پولش پرداخت کند یا سایر پرداخت ­های خود را انجام دهد.

QR کد

QR مخفف Quick Response و به معنای پاسخ سریع است. این کد دوبعدی دارای الگویی از مربع ­های سیاه است که در یک مربع بزرگتر قرار گرفته ­اند. QR کد توسط دستگاه­ های تصویر برداری مانند گوشی­ های هوشمند خوانده می­ شوند.

QR کدها به طور گسترده ای در پرداخت­ های غیر نقدی استفاده می­ شوند و برای استفاده از آن­ها کافی است که کاربر QR کد دریافتی از فروشنده را اسکن کند تا تراکنش انجام شود.

پرداخت­های بدون تماس

پرداخت­ بدون تماس، روشی راحت و مطمئن است که کاربر را قادر می ­سازد فقط با قرار دادن کارت بانکی خود نزدیک   دستگاه کارتخوان، مبلغ خرید خود را پرداخت کند. کارت بانکی می ­تواند شامل انواع کارت ­های بانکی باشد همچون کارت ­های اعتباری، نقدی یا حتی کارت­ هایی که در NFC یا تکنولوژی RFID استفاده می ­شود.

از آنجایی که در هنگام پرداخت ­های بدون تماس وارد کردن هرگونه کد یا امضایی صورت می­ گیرند، کاربرد آن­ها بسیار ساده است. علاوه بر این، امکان استفاده از پرداخت­های بدون تماس از طریق  NFC گوشی ­هایی که به کیف پول دیجیتالی متصل هستند نیز وجود دارد. به این منظور کافی است که کاربر گوشی خود را در نزدیکی دستگاه پذیرنده قرار دهد. کاربر می ­تواند پرداخت­ های خود را از طریق گوشی خود در این حالت در مکان ­های مختلفی همچون جایگاه­ های سوخت، عوارضی­ ها و پارکینگ ­های که دارای سیستم پرداخت بدون تماس هستند، انجام دهد.

ECS

ESC مخفف Electronic clearance service است و به معنای خدمات ترخیص الکترونیکی است و در بسیاری از کشورها به طور گسترده برای پرداخت ­های انبوه، اقساط ماهانه ثابت (EMI که هر ماه در تاریخ خاصی مبلغ ثابتی از حساب فرد به عنوان قسط (اصل پول و بهره آن) کسر می­ شود) ، پرداخت هزینه­ های خدماتی همچون آب و برق و … و پرداخت ­هایی همچون سود سهام، حقوق بازنشستگی و حقوق کارمندان، از آن بهره می­ برند. برای استفاده از این روش نیاز است که از بانک مجوزی دریافت شود و به دلیل دستورالعمل هایی که در آن حداکثر میزان بدهی، مدت اعتبار و هدف تراکنش را کاملا روشن می­ کنند، آن را به عنوان یک روش پرداخت امن در سیستم بانکی می ­شناسند.

کارت­های هدیه

کارت ­های هدیه، راهی بسیار مفید در حذف رد و بدل کردن پول نقد هستند. گیرنده کارت هدیه می­ تواند به راحتی از کارت هدیه برای اقلام مدنظرش استفاده کند. فروشگاه ­های زیادی وجود دارند که در هنگام کارت هدیه تخفیفات خوبی را اعمال می­ کنند.

دستگاه ­های کارتخوان

در حالت سنتی، دستگاه­ های کارتخوان چیزی بیش از دستگاهی برای خواندن کارت­های بانکی مشتریان در فروشگاه ­ها نیستند. با این حال دامنه استفاده از این دستگاه ­ها در حال گسترش است و آن­ها هم اکنون در موبایل­ها نیز از طریق اینترنت قابل استفاده هستند. امروزه دستگاه های کارتخوان دارای انواع فیزیکی، دیجیتالی و موبایلی هستند. دستگاه ­های کارتخوان موبایلی بیشتر برای کسب و کارهای کوچک که قصد تهیه دستگاه های الکترونیکی به نسبت گران قیمت را ندارند، مناسب هستند و نوع دیجیتال آن از انواع برنامه های کاربردی تحت وب برای انجام شدن عملیات پرداخت بهره می­برند.

 تا به اینجا انواع مختلف پرداخت­ های غیر نقدی را بررسی کردیم؛ در ادامه مقاله قصد داریم که نگاهی به مزایای پرداخت­های غیر نقدی بیاندازیم:

مزایای عمده جامعه بدون پول نقد

کاهش هزینه ­ها و ریسک های تجاری

پرداخت غیر نقدی همزمان خطراتی همچون سرقت پول توسط کارمندان، اسکانس ­های تقلب و سرقت پول نقد را که برای مشاغل مشکل ساز هستند، از بین می ­برد. به علاوه هزینه ­های امنیتی، برداشت پول نقد از بانک، حمل و نقل و شمارش پول را کاهش می ­دهد.

سرعت تراکنش ­ها

پرداخت ­های نقدی هم برای مشتریان و هم برای کارکنان مشاغل زمان بر است. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفته ­اند که از پرداخت­ های غیر نقدی استفاده کنند تا از تراکنش ­های سریع­تر و افزایش کارایی بهره ببرند. تراکنش سریع­تر همچنین رضایت مشتریان را به همراه دارد و درآمدها را افزایش می­ دهد و خطا را کاهش می­ دهد.

پرداخت ­های بین المللی یکپارچه

معمولا در زمان ورود به یک کشور خارجی، تبدیل ارز ضروری است. بدین طریق بسیاری از برنامه ­های پرداخت نقدی، خود طبق نرخ تبدیل ارز مبلغ را محاسبه می­ کنند و در نتیجه با سرعت بیشتری می ­توان بسیاری از پرداخت ­ها حتی در یک کشور خارجی را انجام داد.

جمع ­آوری بهتر داده ­های اقتصادی

دولت­ ها و سازمان­ ها هزینه زیادی را صرف جمع ­آوری و بررسی داده ­های واقعی شهروندان می­ کنند. این داده ­ها در طراحی سیاست­ های اقتصادی مختلف نقش بسزایی دارند. با این حال این فرآیند پرهزینه، زمان بر و کم کارآمد است.

در حالی که تمام پرداخت­ ها غیر نقدی انجام شده، به صورت تراکنش های مالی ثبت می­ شوند و ردیابی پول از طریق این سوابق برای دولت­ها بسیار راحت­تر می­ شود. این سوابق همچنین به دولت­ ها کمک می ­کند که پول سیاه و سایر معاملات غیر قانونی را ردیابی کنند.

ابزاری کارآمد برای مبارزه با فساد

تخمین زده می­ شود که نزدیک به 1.4 میلیارد نفر در جهان کمتر از 1.25 دلار در روز درآمد دارند و حدود 1.26 تریلیون دلار در کشورهای در حال توسعه از طریق فرار از مالیات و رشوه به سرقت می رود. اگر این مبلغ به چرخه اقتصادی  کشورها بازگردد، دولت ­ها می ­توانند به راحتی زندگی آن 1.4 میلیارد نفر را ارتقا دهند. در اینجا پرداخت ­های غیر نقدی در این راستا نقش مهمی بازی می ­کنند و این روش به یکی از بزرگترین ابزارهای مبارزه با فساد و جرایم سازمان یافته در سرتاسر جهان بدل می­ شود.

اگر کلیه معاملات مردم از طریق زیرساختی که پرداخت غیر نقدی فراهم می­ کنند، صورت پذیرد، شفافیت کامل در جریان نقل و انتقال پول وجود خواهد داشت. مهم نیست یک سرمایه گذاری خصوصی باشد یا یک کمک بین المللی، در جامعه بدون پول نقد، می­ توان به صورت دقیق تعیین کرد که پول کجا رفته است و چگونه خرج شده است. هر مقدار پولی که خارج از چارچوب باشد، به راحتی قابل تشخیص است و بلافاصله می ­توان آن را علامت گذاری و بررسی کرد. این امر تمرکز مجریان قانون و حسابرسان را به بخش خاصی محدود می ­کند و یافتن و بازگرداندن پول پنهان را راحت­ تر می­ کند.

حذف دلالی

مفهوم جامعه بدون پول نقد، مفهومی گسترده و فراتر از تغییر صرف از پرداخت نقدی به پرداخت غیر نقدی است. دلیل پشت آن این است که تغییر صرف، تاثیر عمده ­ای نخواهد داشت، چرا که شرکت­های خصوصی پیش از این هم در پردازش معاملات شرکت داشته­ اند. بنابراین حتی اگر ما به این تغییر (از پرداخت نقدی به غیر نقدی) برسیم، ناگزیر متحمل هزینه خواهیم شد.

یک جامعه بدون پول نقد واقعی، جامعه ای است که در آن ارزش کلی مبادله بدون کم و کسر (هزینه­ های پردازش و یا هر هزینه دیگری) وجود دارد و برای رسیدن به این هدف، به جای بانک ­ها و هر موسسه مالی دیگری نیاز به حضور دولت ­ها است؛ تا این امر تبدیل به ابزاری تحت حمایت دولت شود.

پولی که در جامعه بدون پول نقد به دلیل عدم وجود هزینه ­های پردازش، صرفه­ جویی می­ شود، می­ تواند صرف افراد نیازمند شود. همچنین از این پول می ­توان برای جوانسازی حوزه­ های که دچار فرسودگی مالی شده ­اند، بهره برد.

در جامعه بدون پول نقد واقعی، همه به سرمایه دسترسی دارند. این جامعه در کنار نقل و انتقال پول و خدمات بانکی و پرداخت­ ها، نقشی اساسی در شمول مالی در سرتاسر دنیا ایفا خواهد کرد.

نتیجه گیری

تا رسیدن به جامع ه­ای کاملا بدون پول نقد سال­ها فاصله است. اما پیشرفت بزرگ در حوزه فین تک می ­تواند به خوبی این دوره را کوتاه سازد. با معرفی فناوری ­های پیشرفته و بهبود متداوم فناوری­ های موجود، ما احتمالا شاهد پرداخت ­های غیر نقدی سریع­تر، شفاف­تر و مطمئن ­تری خواهیم بود. اما فقط زمان زمان نشان خواهد داد که کی ما واقعا به جامعه­ ای بدون پول نقد بدل خواهیم شد.

ادامه مطلب

کرونا و آینده پرداخت

بعد از کرونا آینده پرداخت به کدام سمت خواهد رفت؟

کرونا و راه های پیشگیری از آن

بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان و تبدیل شدن آن به پاندمی، بسیاری از نکات بهداشتی که پیش از به چشم نمی آمدند، مهم شدند. یکی از توصیه های اصلی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، نرفتن به مکان های عمومی و شلوغ و تماس حداقلی با محیط های مشکوک به آلودگی است. در نتیجه حساسیت عموم مردم نسبت به این موضوع افزایش یافته است و تمامی صنعت ها در حال پیش روی به سمتی هستند که کمترین میزان ممکن خطر ابتلا را برای مشتریان خود به همراه داشته باشند. صنعت پرداخت نیز این امر مستثنی نیست.

ویروس کرونا برای صنعت پرداخت دو تاثیر متفاوت داشت، از یک طرف درآمد کمتر، خرید کمتر و در نتیجه پرداخت کمتر ار به همراه داشت و از سوی دیگر، به دلیل ترس از عفونتی که به سرعت گسترش می یابد، صنعت پرداخت را به سمت پرداخت های تمیز بدن تماس سوق داد.

در بریتانیا، محدودیت پرداخت بدون تماس از 30 پوند به 45 پوند افزایش پیدا کرده است. حتی در آلمان که همواره پرداخت نقدی در آن ارجحیت دارد، میزان مجاز پرداخت کارت های بدون تماس را دو برابر کرد: از 25 یورو به 50 یورو.  کشورهای دیگر اروپایی نیز میزان مجاز پرداخت بدون تماس  را در بازارهای خود افزایش داده اند. در امریکا، که شاهد افزایش چشم گیر پرداخت های بدون تماس و دیجیتالی هستیم، استفاده از موبایل بانک در چهار بانک بزرگ از 63% به 72%  افزایش یافته است و اینطور بنظر می رسد که دستگاه های خودپرداز و شعب بانک ها  در آینده برچیده شوند. در عین حال، پاندمی شروع استفاده از برخی ابتکارات در پرداخت را به تاخیر انداخته است.

پاندمی در حال سوق دادن  کسب و کارها به سمت پرداخت های دیجیتال در فضای ابری است. به طور کلی روند چرخه پرداخت ها، از جمله ورود، پردازش و گزارش دهی به سمت دیجیتالی شدن است.

تجربه پرداخت ایمن و راحت

همانطور که انتظار می رفت، کسب و کارها چه آنلاین و چه حضوری مجبور شدند که خود را برای روش های جدید پرداخت مشتریان خود تطبیق دهند. استفاده از سیستم های نقطه فروش بدون تماس برای خریدهای حضوری و توسعه API برای خریدهای آنلاین و موبایلی حیاتی شده است تا از اولیت های نوظهور مصرفکنندگان در دوران پاندمی کرونا حمایت کنند.

مشتریان برای خرید خواهان تکنولوژی های پرداختی هستند که بیش از پیش خودکار، شخصی سازی شده و سریع باشند. اما این مساله به کسب و کارها بستگی دارد که این روش ها را امن و مطمئن نگه دارند. بر اساس داده های  eMarketer رشد تجارت الکترونیک بسیار زیاد شده است و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت. در امریکا به تنهایی فروش در تجارت الکترونیک هر سال 32 درصد افزایش می یابد.

طبیعی است که هر چقدر میزان فروش آنلاین بیشتر می شود، مصرف کنندگان بخواهند که تراکنش های خود را بدون جا به جایی بین چندین اپلیکشن یا صفحه وب انجام دهند. از طریق API ها و بانکداری باز (open banking) کسب و کارها می توانند به مشتریان خود این روش های پرداخت را ارائه دهند.

از آنجایی که شرایط همه گیری ویروس کرونا، فرصت های پیچیده تری را برای تقلب و کلاهبرداری در پرداخت های آنلاین ایجاد کرده اند، نگرانی بیش از پیش برای دیجیتالی شدن وجود دارد. خوشبختانه پرداخت های دیجیتال برای مبارزه با تقلب های سطح بالا تدابیری دارد. API ها می توانند با رمزگذاری از داده های حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری محافظت کنند. بیزنس ها می توانند با کمک API ها فرآیندهای پرداخت خود را ساده سازی می کنند تا تجربه آنلاین کارآمدتر و راحت تری را ارائه دهند و در عین حال حریم خصوصی و امنیت داده ها را حفظ کنند.

پاندمی همچنین تغییر رفتار مصرف کننده را به سمت پرداخت های الکترونیک غیر تجاری سرعت بخشید، حتی اگر هنوز مردم از فروشگاه های فیزیکی خرید می کنند. در این شرایط مردم بیشتر از تجربیات دیجیتالی برای پیش سفارش اقلام مورد نیاز خود استفاده می کنند که فرصت هایی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است که تا از طریق پیشنهادات، جوایز و مدل های دیگر وفاداری را در مشتریان خود شکل دهند.

به حداقل رساندن ریسک

در هنگام پاندمی کرونا، یکی دیگر از نگرانی های مصرف کنندگان، در معرض خطر ابتلا قرار گرفتن  به دلیل استفاده از روش های سنتی پرداخت مثل پول نقد، کارت های اعتباری و نقدی فیزیکی است. بسیاری از خرده فروشان در سرتاسر دنیا، پذیرش پول نقد و یا چک را متوقف کردند و ترجیح می دهند از پرداخت غیر تماسی و موبایلی برای کاهش تعامل فیزیکی استفاده کنند. مطالعه ای که در FIS انجام شده است، نشان از پیشی گرفتن پرداخت های کیف پول موبایلی از پرداخت های نقدی در سطح جهان در ایام پاندمی دارد. به منظور کسب رضایت مشتریان و حفظ پروتکل های بهداشتی، کسب و کارها نیاز دارند سیستم های پرداخت بدون تماس را رائه دهند.

دیجیتالی شدن و بک آفیس

علاوه بر بهره بردن کاربر نهایی، پرداخت دیجیتالی همچنین مزایایی هم برای بک آفیس دارد. بک آفیس یا پشت صحنه سازمانی، در معنای عام خود به فناوریها، خدمات و ‍منابع انسانی مورد نیاز برای اداره یک سازمان گفته می‌شود. تمام سیستم‌های مرتبط با امور آی تی داخلی سازمان، واحدهای منابع انسانی و حسابداری جزو پشت صحنه سازمان به شمار می‌رود و بک آفیس نامیده می‌شود. افزایش نیروی دورکار منجر به پذیرفتن گردش کار دیجیتالی در بک آفیس ها شد. این پذیرش نتیجه افزایش بهره وری و دقت، تجربه بهبود یافته خریدار/فروشنده و رضایت مشتری است. از طریق گردش کار دیجیتالی، کسب و کارها با تمرکزی که بر فعالیت خود پیدا می کنند، می توانند که فرآیندهای عملیاتی اداری را ساده تر کنند.ارزش ارسال، ذخیره فاکتورها به صورت دیجیتالی، توزیع و جمع آوری پرداخت های الکترونیکی و فرآیندهای اصلاحی خودکار را به سختی می توان نادیده گرفت.

نتیجه گیری

پاندمی همانند کاتالیزور در تغییر لازم و اجتناب ناپذیر  به سوی دنیای دیجیتال، که شامل حال صنعت پرداخت نیز می شود، عمل کرد. انتقال به پرداخت های دیجیتال برای همه ذی نفعان مزایایی دارد و بنظر می رسد احتمالا آینده پرداخت های کسب و کارها و مصرف کنندگان را به خود اختصاص خواهد داد.

.

ادامه مطلب

راه اندازی استارتاپ

 چگونه یک استارتاپ را راه اندازی کنیم؟

پیش از شروع بحث، لازم است که در ابتدا توضیح دهیم که استارتاپ چیست:

استارتاپ چیست؟

استارتاپ کسب و کار نوپایی است که در مراحل اولیه فعالیت خود قرارداد. استارتاپ ها توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس می شود تا محصول یا خدماتی را که فکر می کنند برای آن تقاضا وجود دارد، توسعه دهند. در اصل این شرکت ها برای حل یک مشکل یا برطرف سازی بک نیاز بوجود می آیند و هدفشان راحت تر کردن کارهاست. بنابراین یکی از مهمترین سوالاتی که در ابتدای تاسیس هر استارتاپی باید خودتان بپرسید این است که ایده شما  قرار است چه مشکلی را از مردم حل کند.

استارتاپها معمولا در ابتدای کار پرهزینه و کم درآمد هستند، معمولا دارای ریسک بالا و همراه با ابهام زیادی هستند و امکان شکست در آن ها بسیار محتمل است، اما از طرفی می توانند محل بسیار منحصر به فردی برای کار کردن با مزایای عالی، با تمرکز بر نوآوری و فرصت بسیار خوبی برای یادگیری هستند. معمولا خود موسسان استارتاپ ها، سرمایه اولیه را برای شروع کارشان فراهم می کنند، اما گاه نیز از سرمایه گذارهایی همچون خانواده و دوستان، سرمایه گذاران خطر پذیر، تامین مالی جمعی و وام نیز کمک می گیرند.

استارتاپ ها معمولا روی یک محصول یا خدمات خاص، که هدف اولیه تاسیس شرکت هستند، تمرکز دارند. آن ها معمولا دارای مدل کسب و کار کاملا توسعه یافته نیستند و فاقد سرمایه کافی برای حرکت به مرحله تجاری سازی هستند. تحقیقات بازار برای تعیین میزان تقاضا برای محصولات یا خدمات کمک می کنند، در حالی که یک بیزنس پلن جامع، چشم انداز و اهداف شرکت و همچنین استراتژی های مدیریت و بازاریابی را مشخص می کنند.

ملاحظات ویژه در راه اندازی استارت

عوامل مختلفی وجود دارد که کارآفرینان باید پیش از راه اندازی استارتاپ و شروع فعالیت خود آن ها را در نظر بگیرند. در اینجا ما به چند مورد اشاره می کنیم:

محل استارتاپ

موقعیت مکانی می تواند باعث شکوفایی یا شکست هر کسب و کاری شود و یکی از مهمترین ملاحظاتی است که اغلب هر فردی در هنگام راه اندازی بیزنس به آن توجه می کند. استارتاپ ها باید تصمیم بگیرند که می خواهند کسب و کارشان آنلاین باشد، یا در یک آفیس یا هوم آفیس یا یک فروشگاه مستقر باشد. موقعیت مکانی استارتاپ بستگی مستقیم با محصول یا خدماتی دارد که قرار است، ارائه شود. به عنوان مثال، در استارتاپی که در حوزه سخت افزار واقعیت مجازی فعالیت می کند، ممکن است که نیاز به فروشگاهی فیزیکی داشته باشد تا مشتریان با نمایش مستقیم، ویژگی های پیچیده را بهتر ببینند و درک کنند.

ساختار قانونی استارتاپ

بسته به نوع فعالیت مدنظر هر استارتاپی باید ساختار قانونی مناسب را برای آن انتخاب کرد: سهامی خاص، مسئولیت محدود و …

منابع مالی استارتاپ

استارتاپ ها معمولا با مراجعه به خانواده و دوستان یا استفاده از سرمایه گذاران خطر پذیر، سرمایه مورد نظرشان را فراهم می کنند.

کارفاندینگ نیز از روش های بسیار مناسب برای دسترسی به پول نقد برای حرکت رو به جلو در فرآیند کسب و کارها است. کارآفرین می تواند یک صفحه کرادفاندینگ آنلاین راه اندازی کند و امکان اهدای پول را برای افرادی که به پیشرفت استارتاپ باور دارند، فراهم سازند.

استارتاپ ها می تواند از وام برای شروع فعالیت خود استفاده کنند. البته این گزینه ریسک زیادی دارد، خصوصا اگر استارتاپ شکست بخورد. برای قانع کردن بانک ها برای پرداخت وام، معمولا نیاز به بیزنس پلنی دقیق دارد.

تفاوت استارتاپ با کسب و کارهای دیگر

کسب و کارهای استارتاپی معمولا کمتر قابل کپی شدن هستند و در نتیجه اغلب کم رقیب و گاه بی قیب هستند. از آنجایی که قرار است هر استارتاپی، به کمک ایده شکل دهنده ش، نیاز طیف گسترده ای از افراد را حل کند، تمرکز اصلیش معمولا روی درست و بیشتر دیده شدن است.

به خاطر داشته باشید که قبل از راه اندازی هر استارتاپی، با دقت به محیط پیرامونتان توجه کنید و از مشکلاتی که خودتان یا افراد جامعه با آن ها روبرو هستند ساده نگذرید. چرا که هر مشکلی راه حلی دارد و شما با یافتن راه حل مناسب، می تونید استارتاپی موفق راه اندازی کنید.

ادامه مطلب