بهینه سازی اپ استور (ASO) فرآیندی برای بهبود دیده شدن اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپلیکیشن و افزایش نرخ تبدیل اپلیکیشن است.  استورهای اصلی اپ استور برای iOS و گوگل پلی برای اندروید هستند. ASO علاوه بر رتبه بندی بالا در نتایج جستجوی اپ استور، بر نرخ کلیک (CTR) نیز تمرکز دارد. این بدان معنی است که شما باید افراد را متقاعد کنید که پس از یافتن برنامه شما، روی آن کلیک کنند. می توانید این کار را با بهینه سازی نام برنامه، عنوان برنامه، نماد برنامه، تصاویر صفحه برنامه و رتبه بندی برنامه انجام دهید.

هنگامی که افراد وارد صفحه اپلیکیشن شما در فروشگاه شدند، باید مطمئن شوید که آن را دانلود کرده و یا خریدی انجام می دهند. این بخش از ASO با نام بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) نیز شناخته می شود.

تفاوت بین ASO و SEO چیست؟

ASO اغلب به عنوان سئو فروشگاه اپلیکیشن (بهینه سازی موتور جستجو) شناخته می شود. هر دو فرآیند شباهت هایی مانند بهینه سازی کلمات کلیدی، بک لینک و بهینه سازی تبدیل دارند. تفاوت اصلی بین App Store Optimization و Search Engine Optimization فاکتورهای رتبه بندی هستند. همچنین، ASO برای برنامه های تلفن همراه استفاده می شود در حالی که SEO برای وب سایت ها استفاده می شود.

فاکتورهای سئو برای یک مرورگر وب، مانند جستجوی گوگل، بیش از 200 جنبه را شامل می شود و لیست همچنان در حال گسترش است. لیست فاکتورهای رتبه بندی برای ASO بسیار کوتاهتر است، با این حال بسیاری هنوز مطمئن نیستند که کدام فاکتور در رتبه بندی اپلیکیشن نقش دارد. وقت آن است که به آن پایان دهیم!

چک لیست زیر تفاوت ها و شباهت های اصلی بین ASO و SEO را نشان می دهد.

چرا بهینه سازی فروشگاه App برای رشد برنامه مهم است؟

بیش از 5 میلیون برنامه برای دانلود از اپ استور اپل و فروشگاه گوگل پلی در دسترس است. این احتمال وجود دارد که برنامه شما با رقابت سخت زیادی روبرو باشد.

هدف اصلی App Store Optimization افزایش دانلودها و تعداد کاربران وفادار است. اولین گام برای به حداکثر رساندن دانلودهای خود این است که برنامه خود را به راحتی توسط کاربران مناسب قابل شناسایی کنید. اما چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟

برای درک اینکه چگونه رشد ارگانیک خود را تقویت کنید، ابتدا باید بدانید که مردم چگونه برنامه‌ها را جستجو و پیدا می‌کنند.

کاربران چگونه اپلیکیشن های موبایل را پیدا و دانلود می کنند؟

مردم بیشتر به دنبال اپلیکیشن های خاص در فروشگاه های اپلیکیشن مانند گوگل پلی استور و اپل اپ استور هستند. 70٪ از کاربران تلفن همراه از جستجو برای یافتن برنامه های جدید استفاده می کنند. علاوه بر این، 65٪ از تمام دانلودها مستقیماً پس از جستجو انجام می شود. واضح است که جستجوی فروشگاه اپلیکیشن رایج ترین روش برای کشف اپلیکیشن های جدید است.

علاوه بر این، موقعیت برنامه در جستجو(اپلیکیشن چندم در لیست جستجو بودن)  به طور مستقیم با تعداد دانلودها مرتبط است. هرچه برنامه شما در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشد، برای کاربران مرتبط تر به نظر می رسد. همچنین برنامه های با رتبه بالاتر دانلودهای بیشتری دریافت می کنند زیرا کاربران معمولاً نتایج جستجو را پیمایش نمی کنند. آنها معمولاً به 5 مورد اول نگاه می کنند. به همین دلیل است که دستیابی به رتبه برتر برای موفقیت برنامه بسیار مهم است. بدون App Store Optimization، بزرگترین کانال بازاریابی برنامه ها و بازی های موبایل را از دست خواهید داد.

یادگیری در مورد ASO و صرف زمان برای آن، سلاح مخفی شما برای رشد اپلیکیشن خواهد بود و نتایج بلندمدت را به شیوه‌ای پایدار به ارمغان می آورد.

میخواهید در مورد مزایای دیگر ASO بدانید؟ در مقالات بعدی حتما به آن میپردازیم!