مطلب قبل

مزایای بهینه‌سازی اپ استور چیست؟

اکنون می‌دانید که اکثر کاربران با جستجو در استورهای اپلیکیشن، اپلیکیشن‌ها را پیدا می‌کنند. به همین دلیل اگر می‌خواهید برنامه خود را در معرض دید کاربران مناسب قرار دهید، بهینه سازی استور App ضروری است. در واقع، بهینه سازی برنامه شما در اپ استورها موثرترین استراتژی بازاریابی برای برنامه ها و بازی های موبایل است.

بهینه سازی اپ استور برای گوگل پلی در مقابل اپ استور

هر دو فروشگاه هدف یکسانی دارند: آنها بستری را برای کاربران فراهم می کنند تا به دنبال برنامه ها یا بازی ها بگردند و آنها را دانلود کنند. اما این بدان معنا نیست که آنها یکسان کار می کنند. در این قسمت از راهنمای بهینه سازی اپ استور، به بررسی تاریخچه، تفاوت های کلیدی و الگوریتم های هر دو فروشگاه می‌پردازیم.

تاریخچه اپلیکیشن های موبایل

با استفاده مکرر از تلفن های همراه، صنعت اپلیکیشن شروع به رونق کرد. به این ترتیب، اپ استور اپل شاهد افزایش تعداد اپلیکیشن ها از 800 برنامه در زمان راه اندازی آن در سال 2008 به 4.5 میلیون در سال 2021 بود (منبع کسب و کار اپلیکیشن ها). به همین ترتیب، تعداد اپلیکیشن های موجود در گوگل پلی در سال 2021 به 2.8 میلیون رسیده است. واضح است که رقابت در بازار قوی است. این به نکته بعدی منتهی می شود:

اگر می‌خواهید تجارت تلفن همراه خود را توسعه دهید، باید در مورد بهینه‌سازی فروشگاه App سریع و چابک باشید.

ترندهای اپلیکیشن موبایل در سال 2022

برنامه‌هایی با نرخ خرابی بالا و به‌روزرسانی‌های کم، کیفیت پایینی دارند و بنابراین رتبه‌بندی پایین‌تری هم دارند. برنامه‌های دارای باگ، دارای کیفیت پایین‌تر یا کلاهبردار نیز از فروشگاه‌های برنامه حذف می‌شوند. علاوه بر این، روندهای بازاریابی اپلیکیشن در سال 2022 در جهت ارائه یک سیاست حفظ حریم خصوصی روشن به کاربران است. هرچه تعداد برنامه‌ها و توسعه دهندگان بیشتر میشود، گوگل و اپل در مورد آنهایی که اجازه انتشار در فروشگاه‌های برنامه‌هایشان را میگیرند، گزینشی تر عمل میکنند.

برنامه‌هایی که اغلب به‌روزرسانی می‌شوند و مردم بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند پاداش دریافت می‌کنند و در نتایج جستجوی فروشگاه برنامه، بالاتر ظاهر می‌شوند.

تفاوت های کلیدی بین App Store و Google Play

یکی از تفاوت های اصلی بین اپ استور و گوگل پلی مربوط به جنبه انتشار است.

هم اپل و هم گوگل فرآیند بررسی اپلیکیشن را اجرا می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که اپلیکیشن‌های باکیفیت در فروشگاه‌های خود دارند. با این حال، روند بررسی اپل بیشتر از گوگل طول می کشد. هنگام انتشار یک برنامه یا به‌روزرسانی جدید، همیشه باید یک بافر 3 روزه را در نظر بگیرید. پس از تأیید برنامه شما، ظرف 24 ساعت در اپ استور و Google Play فعال می شود.

اگرچه کلمات کلیدی برای ASO در هر دو فروشگاه ضروری هستند، اما به طور متفاوتی ارزیابی می شوند. فرآیند نمایه سازی برای Google Play مشابه فرآیند جستجوی Google عمل می کند. این بدان معناست که Google هنگام فهرست کردن کلمات کلیدی برای برنامه شما، همه عناصر متنی را در نظر می گیرد. کلمات کلیدی را 3 تا 5 بار در همه زمینه ها تکرار کنید تا برای آنها رتبه بندی کند.

از طرف دیگر اپ استور اپل زمینه خاصی را برای کلمات کلیدی شما فراهم می کند. در برخی موارد، حتی آنها را از نام رقبا و دسته شما می گیرد. برخلاف Google Play، برای برنامه‌های iOS نباید کلمات کلیدی را در هیچ زمینه‌ای تکرار کنید.

در زیر فاکتورهای رتبه بندی شناخته شده برای هر دو فروشگاه آورده شده است.

عوامل رتبه بندی فروشگاه اپل و فروشگاه گوگل پلی

گوگل پلی و اپ استور اپل از الگوریتم های پیچیده ای برای مرتب‌سازی نتایج جستجو استفاده می کنند. حتی با وجود اینکه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، می توان عوامل موثر بر رتبه بندی اپ استور را استنباط کرد.

Apple App Store Ranking Factors:

  1. App Name
  2. App URL
  3. App Subtitle
  4. Keyword field
  5. In-App Purchase
  6. Rating and Reviews
  7. Updates
  8. Downloads and Engagement
  9. Some Hidden factors

Google Play Store Ranking Factors:

  1. App Title
  2. Short Description
  3. Long Description
  4. In-App Purchase
  5. Rating and Reviews
  6. Updates
  7. Downloads and Engagement
  8. Some Hidden factors
App Store Ranking Factors for Apple App Store and Google Play Store