بعد از کرونا آینده پرداخت به کدام سمت خواهد رفت؟

کرونا و راه های پیشگیری از آن

بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان و تبدیل شدن آن به پاندمی، بسیاری از نکات بهداشتی که پیش از به چشم نمی آمدند، مهم شدند. یکی از توصیه های اصلی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، نرفتن به مکان های عمومی و شلوغ و تماس حداقلی با محیط های مشکوک به آلودگی است. در نتیجه حساسیت عموم مردم نسبت به این موضوع افزایش یافته است و تمامی صنعت ها در حال پیش روی به سمتی هستند که کمترین میزان ممکن خطر ابتلا را برای مشتریان خود به همراه داشته باشند. صنعت پرداخت نیز این امر مستثنی نیست.

ویروس کرونا برای صنعت پرداخت دو تاثیر متفاوت داشت، از یک طرف درآمد کمتر، خرید کمتر و در نتیجه پرداخت کمتر ار به همراه داشت و از سوی دیگر، به دلیل ترس از عفونتی که به سرعت گسترش می یابد، صنعت پرداخت را به سمت پرداخت های تمیز بدن تماس سوق داد.

در بریتانیا، محدودیت پرداخت بدون تماس از 30 پوند به 45 پوند افزایش پیدا کرده است. حتی در آلمان که همواره پرداخت نقدی در آن ارجحیت دارد، میزان مجاز پرداخت کارت های بدون تماس را دو برابر کرد: از 25 یورو به 50 یورو.  کشورهای دیگر اروپایی نیز میزان مجاز پرداخت بدون تماس  را در بازارهای خود افزایش داده اند. در امریکا، که شاهد افزایش چشم گیر پرداخت های بدون تماس و دیجیتالی هستیم، استفاده از موبایل بانک در چهار بانک بزرگ از 63% به 72%  افزایش یافته است و اینطور بنظر می رسد که دستگاه های خودپرداز و شعب بانک ها  در آینده برچیده شوند. در عین حال، پاندمی شروع استفاده از برخی ابتکارات در پرداخت را به تاخیر انداخته است.

پاندمی در حال سوق دادن  کسب و کارها به سمت پرداخت های دیجیتال در فضای ابری است. به طور کلی روند چرخه پرداخت ها، از جمله ورود، پردازش و گزارش دهی به سمت دیجیتالی شدن است.

تجربه پرداخت ایمن و راحت

همانطور که انتظار می رفت، کسب و کارها چه آنلاین و چه حضوری مجبور شدند که خود را برای روش های جدید پرداخت مشتریان خود تطبیق دهند. استفاده از سیستم های نقطه فروش بدون تماس برای خریدهای حضوری و توسعه API برای خریدهای آنلاین و موبایلی حیاتی شده است تا از اولیت های نوظهور مصرفکنندگان در دوران پاندمی کرونا حمایت کنند.

مشتریان برای خرید خواهان تکنولوژی های پرداختی هستند که بیش از پیش خودکار، شخصی سازی شده و سریع باشند. اما این مساله به کسب و کارها بستگی دارد که این روش ها را امن و مطمئن نگه دارند. بر اساس داده های  eMarketer رشد تجارت الکترونیک بسیار زیاد شده است و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت. در امریکا به تنهایی فروش در تجارت الکترونیک هر سال 32 درصد افزایش می یابد.

طبیعی است که هر چقدر میزان فروش آنلاین بیشتر می شود، مصرف کنندگان بخواهند که تراکنش های خود را بدون جا به جایی بین چندین اپلیکشن یا صفحه وب انجام دهند. از طریق API ها و بانکداری باز (open banking) کسب و کارها می توانند به مشتریان خود این روش های پرداخت را ارائه دهند.

از آنجایی که شرایط همه گیری ویروس کرونا، فرصت های پیچیده تری را برای تقلب و کلاهبرداری در پرداخت های آنلاین ایجاد کرده اند، نگرانی بیش از پیش برای دیجیتالی شدن وجود دارد. خوشبختانه پرداخت های دیجیتال برای مبارزه با تقلب های سطح بالا تدابیری دارد. API ها می توانند با رمزگذاری از داده های حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری محافظت کنند. بیزنس ها می توانند با کمک API ها فرآیندهای پرداخت خود را ساده سازی می کنند تا تجربه آنلاین کارآمدتر و راحت تری را ارائه دهند و در عین حال حریم خصوصی و امنیت داده ها را حفظ کنند.

پاندمی همچنین تغییر رفتار مصرف کننده را به سمت پرداخت های الکترونیک غیر تجاری سرعت بخشید، حتی اگر هنوز مردم از فروشگاه های فیزیکی خرید می کنند. در این شرایط مردم بیشتر از تجربیات دیجیتالی برای پیش سفارش اقلام مورد نیاز خود استفاده می کنند که فرصت هایی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است که تا از طریق پیشنهادات، جوایز و مدل های دیگر وفاداری را در مشتریان خود شکل دهند.

به حداقل رساندن ریسک

در هنگام پاندمی کرونا، یکی دیگر از نگرانی های مصرف کنندگان، در معرض خطر ابتلا قرار گرفتن  به دلیل استفاده از روش های سنتی پرداخت مثل پول نقد، کارت های اعتباری و نقدی فیزیکی است. بسیاری از خرده فروشان در سرتاسر دنیا، پذیرش پول نقد و یا چک را متوقف کردند و ترجیح می دهند از پرداخت غیر تماسی و موبایلی برای کاهش تعامل فیزیکی استفاده کنند. مطالعه ای که در FIS انجام شده است، نشان از پیشی گرفتن پرداخت های کیف پول موبایلی از پرداخت های نقدی در سطح جهان در ایام پاندمی دارد. به منظور کسب رضایت مشتریان و حفظ پروتکل های بهداشتی، کسب و کارها نیاز دارند سیستم های پرداخت بدون تماس را رائه دهند.

دیجیتالی شدن و بک آفیس

علاوه بر بهره بردن کاربر نهایی، پرداخت دیجیتالی همچنین مزایایی هم برای بک آفیس دارد. بک آفیس یا پشت صحنه سازمانی، در معنای عام خود به فناوریها، خدمات و ‍منابع انسانی مورد نیاز برای اداره یک سازمان گفته می‌شود. تمام سیستم‌های مرتبط با امور آی تی داخلی سازمان، واحدهای منابع انسانی و حسابداری جزو پشت صحنه سازمان به شمار می‌رود و بک آفیس نامیده می‌شود. افزایش نیروی دورکار منجر به پذیرفتن گردش کار دیجیتالی در بک آفیس ها شد. این پذیرش نتیجه افزایش بهره وری و دقت، تجربه بهبود یافته خریدار/فروشنده و رضایت مشتری است. از طریق گردش کار دیجیتالی، کسب و کارها با تمرکزی که بر فعالیت خود پیدا می کنند، می توانند که فرآیندهای عملیاتی اداری را ساده تر کنند.ارزش ارسال، ذخیره فاکتورها به صورت دیجیتالی، توزیع و جمع آوری پرداخت های الکترونیکی و فرآیندهای اصلاحی خودکار را به سختی می توان نادیده گرفت.

نتیجه گیری

پاندمی همانند کاتالیزور در تغییر لازم و اجتناب ناپذیر  به سوی دنیای دیجیتال، که شامل حال صنعت پرداخت نیز می شود، عمل کرد. انتقال به پرداخت های دیجیتال برای همه ذی نفعان مزایایی دارد و بنظر می رسد احتمالا آینده پرداخت های کسب و کارها و مصرف کنندگان را به خود اختصاص خواهد داد.

.